Zdrowa dieta to nie tylko dieta odchudzająca, ale przede wszystkim zdrowy styl odżywiania. Styl który przyjmuje się na stałe, a nie tylko do czasu schudnięcia. Zimą szczególnie trudniej o zdrowe odżywianie, gdyż nie ma dostępu do takiej ilości świeżych warzyw i owoców jak latem. Jak sobie z tym poradzić?

Co zdaje zdrowe odżywianie?
Co jeść zimą?
Soki pełne witamin
Jedzenie które wzmacnia odporność
Rozgrzewające potrawy

Co zdaje zdrowe odżywianie?

Zdrowa dieta, to ratunek dla całego organizmu. Spora część chorób bierze się niestety z błędów w odżywianiu, z chorych jelit. Dbanie o prawidłową dietę pomoże pozbyć się niektórych dolegliwości. Prawidłowa dieta to taka, która dba o florę bakteryjną jelit. Zdrowe jelita to budowanie odporności.

Co jeść zimą?

Zimą nie ma w sklepie tylu świeżych warzyw i owoców co latem. Jednak można kupić owoce cytrusowe, czy inne egzotyczne.Te są dostępne cały rok, gdyż są importowane.  Warto jednak sięgnąć po rodzime owoce np. jabłka czy gruszki, które są bogactwem witamin. Jabłka z Polski nie są transportowane na dalekie odległości dlatego z pewnością nie muszą być tak konserwowane jak owoce z egzotycznych krajów. Warto jednak wybierać owoce ekologiczne, które z pewnością będą zdrowsze. Owoce z upraw ekologicznych poddawane są restrykcyjnym kontrolom. 

Soki pełne witamin

Soki owocowe i warzywne można robić nie tylko latem, ale również zimą. Warto używać do nich jesiennych warzyw i owoców. Pyszny sok, pełen witamin można zrobić z marchewki, jabłek i gruszek. Wzbogacić go można jarmużem czy szpinakiem. Jeśli ktoś lubi można dorzucić selera naciowego. Takie soki są zdrowe, pełne witamin. Jeśli przygotuje się je w wyciskarce wolnoobrotowej, mają wówczas w sobie więcej błonnika i są gęstsze. Odrobina cynamonu i imbiru wzmacnia smak i dobrze działa na odporność. 

Jedzenie które wzmacnia odporność

Dobrym pomysłem i dobrym nawykiem jest jedzenie zimą kiszonek. Kiszonki pozytywnie wpływają na florę bakteryjną jelit. Te pożyteczne bakterie, które znajdują się np. w ogórkach kiszonych, czy kiszonej kapuście wspierają odporność naszego organizmu. 

Ogórki kiszone można kłaść na kanapki, albo zrobić z nich surówkę. Podobnie z kiszoną kapustą- można z niej wyczarować przepyszne surówki z różnymi dodatkami. Może być z jabłkiem, gruszką, cebulą. Dodać można odrobinę oliwy z oliwek, aby lepiej wchłonęły się niektóre witaminy, które są rozpuszczalne w tłuszczach. 

Zdrowe są również fermentowane produkty mleczne takie jak kefir, maślanka czy jogurt naturalny. Warto sięgać po te z prostym składem, aby nie miały dodatku np. mleka w proszku. Ilość cukru również ma znaczenie. Trzeba czytać skład produktu na opakowaniu. W szczególności jogurty owocowe mają spory dodatek cukru, a tego lepiej unikać. 

Rozgrzewające potrawy

Przy ujemnych temperaturach dobrze jest rozgrzewać się jedzeniem. Trzeba jeść więcej ciepłych posiłków, które rozgrzeją od środka organizm. Wzbogacić je można rozgrzewającymi przyprawami. Do gotowania można użyć chili, curry, cynamonu, imbiru. Do picia przyrządzać rozgrzewające herbaty z sokiem malinowym, miodem i cytryną. Plasterek imbiru dodany do herbaty nie tylko wzbogaci jej smak, ale również będzie działał rozgrzewająco. 

Jak widać zimą dieta wcale nie musi być monotonna. Jedzenie cały rok warzyw i owoców z pewnością jest korzystne dla zdrowia. Zatem bierzmy się za gotowanie! 

 

Dodaj komentarz